Strona/Blog w całości ma charakter reklamowy, a zamieszczone na niej artykuły mają na celu pozycjonowanie stron www. Żaden z wpisów nie pochodzi od użytkowników, a wszystkie zostały opłacone.

Jakie światła powinienem mieć na rowerze, aby uniknąć mandatu i czy mogą to być światła migające?

Rowerzyści są traktowani jako kolejni użytkownicy dróg, zarówno miejskich, jak i w niektórych przypadkach międzymiastowych, dlatego podlegają tym samym przepisom ruchu drogowego, co inni kierowcy. Wraz z pojawieniem się VMP czy skuterów elektrycznych, często stosuje się do nich te same zasady bezpieczeństwa na drodze.

Tak jest w przypadku świateł i obowiązku ich używania podczas jazdy w nocy. Kto jeździ rowerem lub skuterem w warunkach złej widoczności lub w nocy i nie używa odpowiednich urządzeń oświetleniowych, zostanie ukarany mandatem w wysokości 80 euro.

Jakie światła są obowiązkowe? Wymagane jest białe światło pozycyjne z przodu i czerwone z tyłu, tak jak w samochodach. Skutery elektryczne muszą być oświetlone w ten sam sposób. Odblaski na kołach lub elementy odblaskowe na odzieży są opcjonalne.

Migające światła: tak czy nie?

Kilka lat temu pojawiły się kontrowersje dotyczące tego, czy możliwe jest, aby lampki rowerowe migotały, czy nie (zdarza się to np. w lampkach działających dzięki dynamu, które przekształca energię kinetyczną kół, gdy użytkownik pedałuje). Jeden rowerzysta został ukarany mandatem w wysokości 200 euro za używanie tego typu oświetlenia, ponieważ uznano, że wpływa ono na widoczność innych kierowców i nie spełnia wymogów przepisów.

DGT opublikował jednak w instrukcji (18s/146) wyjaśnienie, że możliwe jest przewożenie na rowerze świateł migających, o ile nie oślepiają one innych użytkowników drogi, a więc możliwe jest stosowanie tylnych świateł czerwonych aktywowanych dynamem. kliknij i zobacz

Czy rowerzysta może zostać ukarany mandatem, jeśli nie ma świateł na rowerze?

Stosowanie oświetlenia jest ważne dla wszystkich pojazdów, ale jeszcze bardziej dla rowerów, gdzie rowerzysta jest uważany za niechronionego użytkownika drogi. Wielu rowerzystów decyduje się obecnie na noszenie świateł błyskowych, które pozwalają im być widocznymi z większej odległości, co zwiększa ich bezpieczeństwo.

Czy są kary, jeśli nie będę ich nosił?

Tak, jazda bez odpowiednich świateł oznacza mandat w wysokości 80 euro, a jeśli dodatkowo zrobisz to bez odpowiedniej kamizelki odblaskowej, możesz zostać ukarany mandatem w wysokości 200 euro.

Najważniejsza rzecz, twój zdrowy rozsądek

Pamiętaj, najważniejszy jest zdrowy rozsądek, zawsze wyobrażaj sobie, że jesteś kierowcą pojazdu i wyobraź sobie, jak chciałbyś, aby rowerzysta był widoczny na drodze, w nocy, przy słabej widoczności lub w ciemnych miejscach.

Co mówi DGT?

Artykuł 98.1 ogólnych przepisów ruchu drogowego, zatwierdzonych dekretem królewskim 1428/2003 z 21 listopada, reguluje obowiązkowe stosowanie tego typu oświetlenia:

„Wszystkie pojazdy jadące między zachodem a wschodem słońca lub o każdej porze dnia w tunelach, przejściach podziemnych i na odcinkach dróg objętych znakiem „tunel” (S-5) muszą mieć włączone odpowiednie oświetlenie zgodnie z ustalonymi w tym punkcie”.

Sekcja 3 tego artykułu reguluje inne aspekty widoczności rowerzystów, takie jak niezbędne elementy odblaskowe, a artykuł 99.1, bardziej szczegółowo, ustanawia, że światła pozycyjne są obowiązkowe w opisanych przypadkach.

Nie pozwólcie, aby ścieżki rowerowe były ciemne!

Żyjemy w epoce odrodzenia rowerowego. Pandemie, obawy o kryzys klimatyczny, gwałtownie rosnące ceny paliw i pragnienie większej ilości ruchu w codziennej rutynie doprowadziły ludzi do (ponownego) odkrycia przyjemności z jazdy na dwóch kółkach. Co więcej, rowery elektryczne są coraz bardziej przystępne cenowo, więc ten trend prawdopodobnie będzie się utrzymywał. Ale posiadanie roweru to tylko część historii: bezpieczne i atrakcyjne trasy oraz przyjazna dla użytkownika infrastruktura odgrywają główną rolę w zachęcaniu ludzi do porzucenia samochodu.

Prawodawcy to wiedzą: Unia Europejska ogłosiła niedawno, że finansowanie zrównoważonej infrastruktury, w tym nowych lub ulepszonych ścieżek rowerowych, podwoi się do 20 mld euro. Na początku 2022 roku Wielka Brytania zaktualizowała kodeks drogowy w celu poprawy bezpieczeństwa drogowego dla rowerzystów, w połączeniu z wytycznymi dotyczącymi infrastruktury rowerowej, aby ruch miejski był skoncentrowany na rowerze (jak zauważa wstęp raportu, nawet przed pandemią rowery stanowiły prawie jedną trzecią ruchu w godzinach szczytu w centrum Londynu). Transeuropejskie trasy rowerowe pozwalają ludziom odkrywać kontynent w nowy sposób, każdy w swoim własnym tempie.

Jednak inwestycje w infrastrukturę rowerową to nie tylko tworzenie przestrzeni. Właściwe oświetlenie ma ogromny wpływ na to, kiedy i przez kogo ścieżki rowerowe są wykorzystywane.

Oświetlenie kiedyś było dodatkiem, z nastawieniem „najpierw zbudujmy system, a potem będziemy się martwić o oświetlenie”, ale jeśli nie zrobisz tych dwóch rzeczy razem, ludzie, którzy go używają, nie mogą czuć się komfortowo i sprawiasz, że jest bardzo sezonowy.

ℹ️ ARTYKUŁ SPONSOROWANY

Dodaj komentarz